Trollrock 2014

Tekst og foto: Rune Larheim

Ikke i Sør-Aurdal - men i Valdres, vi har mye å være stolte av i vårt dalføre. Jørn Hilme stevne, Rakfiskfestivalen, Valdresmarken, Vinjerock, Trollrock osv. Undertegnede jobbet også i år som frivillig på Trollrock, som ordensvakt. Det er utrolig hvordan duoen Atle Dalen (Festivalsjef) og Trond Rogne (Bookingsjef) har klart, i løpet av fire år, og lage en slik fantastisk festival med mange kjente artister og mange besøkende. Under årets festival var det ca. 12000 besøkende i løpet av de tre festivaldagene. Reinli.no har tatt en prat med sentrale personer i festivalen. I tillegg til nevnte Trond Rogne og Atle Dalen, har sikkerhetssjef Stig Aastveit og regnskapsansvarlig Steinar Dahlen hatt sentrale posisjoner, sistnevnte fungerte også som sjef for de frivillige under årets festival.

Trond Rogne kan fortelle at bakgrunnen for festivalen var en lang drøm som startet i 1999 med minifestivalen høpp i føssn. Den foregikk på storefoss med hjemmesnekra scene, lokale band og eget lydanlegg. En stor hagefest på et vis. Den varte i ti år og i mellomtiden jobbet Trond som frivillig på studenthuset Meieriet i Sogndal med booking av band, hvor han skaffet meg et stort nettverk, og han gikk med en drøm om å fortsette med dette. Atle Dalen ringte Trond høsten 2010 og gikk med samme drøm. De har begge bakgrunn fra media og en glødende musikkinteresse, som gjorde at de startet opp Trollrock høsten 2010. Valget falt på Beitostølen fordi der mente de at det fantes mye infrastruktur og kompetanse på store arrangement. "Vi var nok litt blåøyde i starten og risikoen og utgiftene var høye. Vi har svart for personlige lån av relativt stor størrelse de første årene og det har nok vært tider der man har ligget søvnløs og angret litt på avgjørelsen. Nå går det noe bedre og vi må selvfølgelig takke flere for dette. Mest av alt de frivillige som gjør det mulig, publikum som kommer og artister som har hjulpet oss", avslutter Trond.

 

Trond Rogne (privatfoto, FB)

Stig Aastveit har vært med fra starten, det først året som vakt. Stig møtte Atle på en Staut konsert i Oslo og der ble det til at han tok på seg jobben med vakthold og sikkerhet. Han forteller også at det som har gjort at han har villet hatt denne jobben, er de frivillige som stiller opp og er helt fantastiske. "Det har vært en glede å jobbe med alle de frivillige", fortsetter Stig. Neste år har han valgt å ta pause fra jobben som sikkerhetsansvarlig på Trollrock, det tar masse tid og krefter, så får vi se igjen i 2016. Stig kommer til å være å se på festivalen også neste år, men da sammen med Røde Kors.

 

Over: Morten Harket, Trollrock 2014

Stig Aastveit (privatfoto, FB)

Under: Åge og Sambandet, Trollrock 2014

Steinar Dahlen ble med i februar før første året for å hjelpe til med regnskapet, og har siden det vært regnskapsansvarlig. De tre første årene var han også salgsansvarlig, i tillegg til at han i år steppet inn som frivilligsjef. "Det som trigger er å få til et arrangement sammen med andre. Vi får se hva som skjer videre, spennende prosjekt er det i hvertfall", avslutter Steinar.

 

Steinar Dahlen (privatfoto, FB)

Alle er de fornøyde med Trollrock 2014. Årets festival gikk bedre enn tidligere år, med flere besøkende og bedre billettsalg. Trollrock består av en fast stab på 10 personer, dette inkluderer gruppeledere for de frivillige. Festivalen hadde ikke blitt noe av uten de ca. 200 frivillige er de alle enige om. De frivillige jobber minst to kvelder og får festivalpass, og mat når de er på jobb. Mange kommer igjen år etter år, noe som forteller at det er attraktivt å jobbe som frivillig på Trollrock. Atle og Trond forteller at det ikke er vanskelig å få tak i frivillige, men det er stadig behov for flere. Så følg med i media når neste års festival nærmer seg, du kan blant annet jobbe som artistvert, ordensvakt, salg og renhold.

Trond Rogne forteller at det ble publikumsrekord i år med nesten 12000 besøkende totalt over tre dager. Han er veldig fornøyd med alle frivillige som gjør dette mulig og føler at mange stiller opp mye for festivalen, og det er rørende. Neste år er ett band klart allerede og Trond forhandler nå med enda to til. "Viktig og ha headlinere på plass for å dra i gang året. Økonomisk går trollrock rundt, men vi skulle ønske det var noe mer igjen slik at festivalen kan bli mer profesjonell. Vi har mye bra, men kan bli bedre. Trollrock som organisasjon har ikke mye å gå på og utviklingen videre trenger mer ressurser for å lykkes", avslutter Trond.

Artister, frivillige og publikum ønskes velkomen til Trollrock 2015 som arrangeres 23. til 25. juli, sett av helgen allerede nå.

 

Se flere bilder her

Atle Dalen